Ziewasz na zajęciach z fizyki? Trzeba to zmienić!

Pośród osób dorosłych będących niezadowolonych z kondycji polskich szkół znajdą się i tacy, którzy będą przedstawiać pogląd, iż fizyka jest niewłaściwie prowadzona. Zarówno uczniowie gimnazjum, jak i uczniowie liceum poprą to zdanie, bo okazuje się, że ponad połowa uczniów przyznaje, że fizyki najzwyczajniej w świecie nie lubi. Czy możemy zrobić cokolwiek, by lekcje fizyki stały się przedmiotem ciekawym i lubianym?

Plan przekaźników
Author: Simon Green
Source: http://www.flickr.com
Ogromna ilość obecnych rodziców pamięta swoje lekcje fizyki (albo pamięta, iż nic z tych lekcji nie zapamiętało) i deklaruje, że chciałoby dla swoich dzieci większej liczby eksperymentów, namacalnego odkrywania otoczenia i interaktywnych pomocy naukowych w miejsce kilkustronicowych prac domowych polegających na liczenia tempa auta przemieszczającego się z miejscowości A do miejscowości B.

Deklaracji tych warto wysłuchać i spróbować wykorzystać fakt, że te pomysły są podane na tacy. Fizyka, tak jak inne zajęcia przyrodnicze, stanowczo nie należy do przedmiotów teoretycznych, których łatwo można nauczyć się na blachę z książki. (http://mselektronik.pl/przekazniki/polprzewodnikowe-ssr.html) Dobrze jest rozpocząć od lepszego wyposażenia sal, w jakich przeprowadzane są lekcje. Czasami są to standardowe gabinety, w których naprawdę jest pełne wyposażenie, i w których są rozmaite przyrządy miernicze,przekaźniki elektroniczne, biurka przygotowane do wykonywania przy nich doświadczeń - sprawdź ofertę sklepu mselektronik.pl.



Czasami jednak lekcje fizyki przeprowadzane są w salach całkowicie do tego nieprzystosowanych albo - Przedszkole Niepubliczne Kolorowe Kredki - takich, które także służą do przeprowadzania lekcji innych przedmiotów. Trudno wtedy zorganizować wszystko, co będzie potrzebne do ciekawych, wypełnionych eksperymentami czy badaniami zajęć.
Następną kwestią jest pobudzanie wyobraźni. Opisywanie młodzieży o tym, czym są fale dźwięku, rozmaite zjawiska optyczne albo przekaźniki elektroniczne jest niestety dość przestarzałe i ulotne i nie rozbudzi zainteresowania, jak ukazanie rozmaitych zjawisk, podanie do pooglądania różnych przedmiotów, możliwość samodzielnego obsługiwania narzędzi mierniczych albo optycznych. Dobrze jest pobudzać zainteresowanie, a rzeczy trudne i zagmatwane przełożyć na język prosty, pełen metafor i przykładów z codziennego życia.

Wbrew pozorom z lat szkolnych dzieci są w stanie wynieść całkiem sporą dawkę wiedzy, jednak musi być ona zaserwowana w przystępnej, lekkiej formie i okraszona frajdą. W przeciwnym razie nauka nie przyniesie pożądanego rezultatu, a dzieci będą pochłaniać wiedzę wyłącznie w celu zaliczania sprawdzianów.