Ziewasz na zajęciach z fizyki? Trzeba to zmienić!

Pośród osób dorosłych będących niezadowolonych z kondycji polskich szkół znajdą się i tacy, którzy będą przedstawiać pogląd, iż fizyka jest niewłaściwie prowadzona. Zarówno uczniowie gimnazjum, jak i uczniowie liceum poprą to zdanie, bo okazuje się, że ponad połowa uczniów przyznaje, że fizyki najzwyczajniej w świecie nie lubi. Czy możemy zrobić cokolwiek, by lekcje fizyki stały się przedmiotem ciekawym i lubianym?

Plan przekaźników
Author: Simon Green
Source: http://www.flickr.com
Ogromna ilość obecnych rodziców pamięta swoje lekcje fizyki (www.collegium-novum.pl/-przejdź na naszą stronę ten odnośnik) (albo pamięta, iż nic z tych lekcji nie zapamiętało) i deklaruje, że chciałoby dla swoich dzieci większej liczby eksperymentów, namacalnego odkrywania otoczenia i interaktywnych pomocy naukowych w miejsce kilkustronicowych prac domowych polegających na liczenia tempa auta przemieszczającego się z miejscowości A do miejscowości B.

Deklaracji tych warto wysłuchać i spróbować wykorzystać fakt, że te pomysły są podane na tacy. Fizyka, tak jak inne zajęcia przyrodnicze, stanowczo nie należy do przedmiotów teoretycznych, których łatwo można nauczyć się na blachę z książki. Dobrze jest rozpocząć od lepszego wyposażenia sal, w jakich przeprowadzane są lekcje. Czasami są to standardowe gabinety, w których naprawdę jest pełne wyposażenie, i w których są rozmaite przyrządy miernicze,przekaźniki elektroniczne, biurka przygotowane do wykonywania przy nich doświadczeń - sprawdź ofertę sklepu jednak lekcje fizyki przeprowadzane są w salach całkowicie do tego nieprzystosowanych albo takich, które także służą do przeprowadzania lekcji innych przedmiotów. Trudno wtedy zorganizować wszystko, co będzie potrzebne do ciekawych, wypełnionych eksperymentami czy badaniami zajęć.
Następną kwestią jest pobudzanie wyobraźni. Opisywanie młodzieży o tym, czym są fale dźwięku, rozmaite zjawiska optyczne albo przekaźniki elektroniczne jest niestety dość przestarzałe i ulotne i nie rozbudzi zainteresowania, jak ukazanie rozmaitych zjawisk, podanie do pooglądania różnych przedmiotów, możliwość samodzielnego obsługiwania narzędzi mierniczych albo optycznych. Dobrze jest pobudzać zainteresowanie, a rzeczy trudne i zagmatwane przełożyć na język prosty, pełen metafor i przykładów z codziennego życia.

Wbrew pozorom z lat szkolnych dzieci są w stanie wynieść całkiem sporą dawkę wiedzy, jednak musi być ona zaserwowana w przystępnej, lekkiej formie i okraszona frajdą. W przeciwnym razie nauka nie przyniesie pożądanego rezultatu, a dzieci będą pochłaniać wiedzę wyłącznie w celu zaliczania sprawdzianów.