Czy czytanie bajek już od wczesnych lat jest ważne dla rozwoju pociechy?

Powodzenie ludzi i społeczeństw zależy od ich mądrości. Wskazówką do wiedzy nieustająco jest czytanie. Wiele ludzi, choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk i pragnienie lektury muszą wykształcić się w dzieciństwie. Wspólne czytanie jest sposobem mądrego kontaktu z pociechą i wspaniałą metodą wychowawczą.

dziecko z maskotką
Author: Jillian
Source: http://www.flickr.com
Dzisiejszy świat jest dla dziecka niejednokrotnie ciężki i nieprzyjazny. Pośpiech i stres, brak czasu dla dziecka, ignorowanie jego potrzeb psychicznych, nadmiar mediów elektronicznych powodują, że coraz więcej dzieci ma problemy emocjonalne i coraz gorzej zna język. Dziecko, które nie pojmuje języka i ma mały zasób wyrazów nie jest w stanie samo czytać, gdyż jest to dla niego za kłopotliwe i zbyt nudne, zwłaszcza w dobie atrakcyjnej i nie wymagającej wysiłku telewizji. Język jest przy tym instrumentem myślenia, także matematycznego. W ten sposób koło się zamyka - słabo czytające dzieci jeszcze mniej czytają i jeszcze gorzej się uczą. Co piąty polski nastolatek - jest funkcjonalnym analfabetą.

Uczeni i praktycy równocześnie twierdzą, że czytanie potomkowi na głos uczy je języka i myślenia, kształtuje pamięć i wyobraźnię, daje wiedzę i wzorce prawidłowych zachowań, wzmacnia samo uznanie. Czytanie niemowlęciu stymuluje jego umysł i tworzy skojarzenie czytania z przyjemnością, czytanie na głos kilkulatkowi pozwala mu zrozumieć siebie i świat, wspólne czytanie z nastolatkiem daje możliwość utrzymać lub zbudować więź i pomaga mu w rozwiązaniu mnóstwa kwestii wieku dorastania. Także dzieci niepełnosprawne dzięki głośnemu czytaniu w dużej mierze lepiej się rozwijają. Czytanie uczy dzieci odróżniania dobra od zła i zachęca do zadumy nad rezultatami własnych słów i uczynków. Jest to bardzo ważne w dzisiejszym świecie, zawojowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za majątkiem. Czy istotne jest, co czytamy pociechom? Tak, ponieważ przy wsparciu książek „wyposażamy” ich umysły i serca – wpływamy na ich słownictwo i wiedzę, rozumienie świata, rozwój zainteresowań, postawy i system wartości. Dlatego też postarajmy się, aby w pokoiku naszego dziecka (przykładowe propozycje: http://www.ceneo.pl/Pokoik_dzieciecy) nie zabrakło szafki na książki.

Przede wszystkim zwróćmy baczność, czy książka dla dziecka dostosowana jest do wieku, poziomu dojrzałości emocjonalnej i wrażliwości potomka. Nie wzbudzajmy w dzieciach strachu i napięć. Równocześnie pamiętajmy, że kiedy czytamy dziecku i odpowiadamy na jego zapytania, może pojąć ono teksty „dojrzalsze”, przeznaczone dla dzieci starszych nawet o dwa, trzy lata. I jeszcze jedno, poznajmy się z książką przed przeczytaniem jej dziecku. Postarajmy się też kierować zasadą szkolenia również w czasie poszukiwań zabawek dla naszej pociechy - przykłady - zabawki dla niemowląt.